Je kent ze wel, die zonexperts die je de gouden tips geven om zo mooi en zo snel mogelijk bruin te worden. Dat je daar later oerlelijk of doodziek van kan worden is minder belangrijk, want hoe bruiner je bent hoe meer je hebt genoten van het leven. Je zou denken dat deze mensen niet meer bestaan maar helaas: niets is minder waar. Dus trekken we alles uit (de kast) om mooi te bruinen…

Of je nu wel of niet wilt zonnen, doe het met verstand voor je eigen veiligheid en neem onderstaande punten van feiten en fabels over zongedrag in acht. Alle informatie is gebaseerd op de wetenschap anno nu en met enkel goede zonbescherming kom je er ook niet: een goed verstand in combinatie met een goed en veilig zonproduct is een pré.

  1. “Als voorbereiding op de zon kun je het beste eerst een aantal keren onder de zonnebank”.
    Voor eens en altijd: dit is niet waar. De zonnebank kun je vergelijken met het zonnetje op het strand in Zuid- Spanje. Ook onder de zonnebank kun je dus snel verbranden. Onder een zonnebank stel je je huid in een korte tijd bloot aan een hoge dosis UV-straling. Daardoor droogt je huid uit, je veroudert sneller, krijgt pigmentvlekken en kun je zelfs huidkanker krijgen. Wil je toch onder de zonnebank? Bouw dan de minuten onder de zonnebank op, gebruik een goed product VOORDAT je onder de zonnebank gaat en neem een zonnebank als je huid al aan de zon gewend is, en niet als voorbereiding! Heb je huidtype 1 of ben je nog geen 18 jaar? Ga dan helemaal niet onder de zonnebank!
  2. Mensen met een natuurlijk getinte huid hebben geen zonnebrand créme nodig”.
    Of je het nu gelooft of niet, dit is echt onzin van de bovenste plank. De zelfbescherming van een getinte huid is ongeveer even hoog als een zonnebrandcréme met zonbeschermingsfactor (SPF) van 4 tot 6: niet hoog dus. Dit betekent dat de getinte huid net zo goed een zonnebrand créme dient te gebruiken.
  3. “Hoe hoger de SPF, hoe minder zonnebrand je hoeft te smeren”.
    Ook onzin. Een zonnebrand met UV-filter werkt alleen effectief als je genoeg crème, lotion of spray gebruikt en je het product gelijkmatig verdeelt. Smeer jezelf ook regelmatig opnieuw in en zeker na het zwemmen en als je je hebt afgedroogd. Door het afdrogen verwijder je namelijk de meeste zonnebrand, als het al waterbestendig is.
  4. “De beschermingstijd wordt langer als je vaak zonnebrand smeert”.
    Fabel! Opnieuw smeren van zonnebrand corrigeert alleen de effectiviteit van de voormalige bescherming als deze door transpiratie of afdrogen met een handdoek verwijderd is. Een grote hoeveelheid zonnebrand smeren is niet beter. Gebruik dus de juiste hoeveelheid zonnebrand en verdeel dit gelijk over je gezicht en lichaam en herhaal dit regelmatig –ongeveer iedere 2 uur- om een goede bescherming tegen de zon te houden. Ook wanneer je een waterafstotend product gebruikt, is het verstandig om je opnieuw in te smeren als je uit het water komt.
  5. “In de schaduw word je niet bruin”.
    Helaas, ook dit klopt niet. Bijna 85 procent van het zonlicht wordt gereflecteerd door zand, water en gebouwen. Zelfs schaduw en wolken houden zonnestralen niet volledig tegen. Ook een hoge SPF houdt niet alle UV-straling tegen. Je huid kleurt wel maar verbrandt niet. Zonnebrand is dus een must, ook op een bewolkte dag en ook als je in de schaduw zit.
  6. “Kleding beschermt je 100 procent tegen de zon”.
    Ook dit is niet waar. Wist je dat katoenen kleding minder bescherming geeft tegen de zon dan high-tech materialen? Ook dringt het zonlicht gemakkelijker door lichtere kleuren dan door donkergekleurde kleding. Een droog, katoenen T-shirt heeft een SPF tussen de 8 en de 12, afhankelijk van de kleur en de dichtheid van de stof. T-shirts die nat zijn hebben slechts een SPF van 2 en laten UV-licht makkelijk door. Met dezeinformatie snap je nu waarom het onzin is om met shirt te zwemmen. Een goed zonneproduct biedt veel meer bescherming!
  7. “Kwark en yoghurt verlichten verbranding door de zon”.
    Voeg een beetje komkommer toe, en je bent klaar! Was dat maar waar. Want smeer je je lichaam na het verbranden in met kwark of yoghurt dan kunnen de bacteriën in deze producten de verbranding juist erger maken. Kalmeer je verbrande huid door te smeren met kalmerende en verkoelende after-sun producten met bijvoorbeeld aloë vera of avocado-olie.
  8. “Alle zonbeschemringsproducten doen hetzelfde”.

Nee! Natuurlijk licht zoals UV- stralen maar ook bijvoorbeeld blauw licht hebben diverse golflengtes. Wil je optimale bescherming dan moet je je huid beschermen tegen alle golflengtes. Daarvoor zijn breed-spectrum zonbeschermers ontwikkeld: deze zijn het meest veilige tegen alle golflengtes van licht. Helaas zijn nog steeds niet alle producten voorzien van een breed spectrum bescherming.

 

15x tips voor optimale zon bescherming

  • Bescherm je huid en smeer deze iedere dag in met zonnebrandcrème, tijdens alle weersomstandigheden en in elk seizoen. Gebruik een zonnebrandcrème met minimaal factor (SPF) 30.
  • Smeer je huid minimaal een half uur voordat je de zon tegemoet gaat in met een breed spectrum zonbeschermingsproduct
  • Wees niet zuinig met zonnebrand. Als je zonnebrand op doet dan mag het best voelen alsof je te veel gebruikt.
  • Smeer je minstens iedere 2 uur in en vaker als je veel zweet én ook na het zwemmen of afdrogen.
  • Check welke factor je nodig hebt voor jouw huidtype.
  • Check de zonkracht: hoe sterker de zonkracht, hoe groter de kans op verbranding, dus hoe regelmatiger je dient te smeren.
  • Draag een hoed of pet, shirts met lange mouwen en een lange broek of rok als je zongevoelig of pigmentgevoelig bent.
  • Gebruik make-up, contactlenzen en een zonnebril met goede UV-bescherming. Vergeet je lippen niet in te smeren, die verbranden namelijk net zo makkelijk! Je kunt kiezen voor een lippenbalsem (geen lipgloss!) met een UV-filter.
  • Blijf tussen 12.00 en 15.00 uur uit de volle zon! Ook in de schaduw word je bruin, al duurt dat wel wat langer. Vergeet ook dan niet regelmatig te smeren!
  • UV-straling dringt ook goed door in helder water. Zo kun je tijdens het snorkelen of zwemmen overal ongemerkt flink verbranden.
  • Ook al heb je al een kleurtje, toch is het verplicht om een zonnebrandmiddel te blijven gebruiken. Dit kan verbranding, huidveroudering en de kans op huidkanker verminderen.
  • Parasols en bewolking laten UV-stralen door, dus ook dan heb je bescherming nodig
  • Ga bij voorkeur niet onder de zonnebank maar bouw je zonminuten rustig op in de buitenlucht met vijf tot tien minuten op de eerste dag. Verleng dit per keer steeds met vijf minuten en geef je huid zo nu en dan de kans om tot rust te komen. Wordt je huid rood? Ga dan onmiddellijk uit de zon. Dit is namelijk een teken dat je verbrandt. Vergeet niet royaal en regelmatig te smeren!
  • Drink voldoende water. Je vult dan de vochtbalans in je lichaam aan. Dit is niet alleen goed voor je huid die uitdroogt van de zon, maar zorgt er ook voor dat je niet zo snel een zonnesteek oploopt.
  • Drink vooral geen alcohol. In de zon reageer je hier veel sneller op doordat het nog meer vocht onttrekt aan je lichaam. In combinatie met de zon -die hetzelfde doet- zijn jij en alcohol geen goede match.

Geniet van de zon, maar bescherm je huid goed. Ook als je al een kleurtje hebt gekregen door moeder natuur!

© Ahmet Turkkani