Sinds eeuwen is de mens op zoek naar methoden om het uiterlijk te verfraaien. Vroeger kwam alles uit de natuur, echter door de opkomst van de wetenschap en technologische ontwikkeling is cosmetica steeds verder van de natuur af komen te staan. Althans, heeft de mens de natuur steeds meer een handje geholpen. De afgelopen decennia is er een ware opkomst geweest van cosmeceuticals: producten die hoofdzakelijk synthetisch zijn vervaardigd.

Ondertussen verandert de wereld en de natuur. De vraag is dan ook: wil de consument dit soort producten nog wel en het zijn deze producten nog wel passend anno nu. En er is ook nog een tweede vraag: zijn deze methodes nog nodig?

 

Het antwoord op deze vragen kunnen we gelukkig redelijk simpel beantwoorden: nee. Mensen maken tegenwoordig steeds bewustere keuzes en vermijden synthetische middelen en methodes daar waar mogelijk. De moderne technologie kunnen we namelijk ook op een positieve manier benutten om skincare te ontwikkelen. Een natuurlijke basis, mét huid verbeterende eigenschappen: hetgeen waar iedereen behoefte aan heeft. Ayuna is een goed voorbeeld van een merk die vooroploopt in technologie, schone formules en inspeelt op de wens van consumenten en professionals om de huid op een natuurlijke manier te verbeteren of te verjongen.

 

Verdieping in cosmeceuticals

 

Een cosmeceutical is in staat om de huid te verbeteren. De andere kant van dit verhaal is dat er van synthetische werkstoffen in zijn verwerkt, wat niet per definitie slecht hoeft te zijn. Het gevolg van deze stoffen kan een overstimulatie op gang brengen, waardoor de huid te veel geprikkeld wordt. Niet iedere huid is er even blij mee. De meeste mensen zijn gewend geraakt aan deze stimulatie en nemen voor lief dat er pas daarna een huid verbeterend effect ontstaat. Vaak gaat de eerste fase wel gepaard met bijverschijnselen zoals een oncomfortabel gevoel waar men aan moet wennen en doorheen moet. Vervolgens zal dit zich gaan herstellen met resultaat als gevolg. Maar wat nu als je dat niet wilt? Lees dan even verder, want het kan anders…

Natuurlijke cosmetica

Jarenlang stond de ontwikkeling van natuurlijke cosmetica stil. “Groene” crèmes smeerden lekker, roken naar de ingrediënten die erin zaten maar de huid daadwerkelijk verbeteren klonk niet geloofwaardig. Er moesten dus altijd concessie gedaan worden wanneer je natuurlijke producten inzet én resultaat verwacht. Op dit punt is er gelukkig de laatste jaren een groot omslagpunt gekomen: de techniek en wetenschap is verder dan ooit. Gevolg? Resultaat met groene cosmetica!

 

Green Technology

De technische aspecten die toegepast zijn op synthetische ingrediënten, kunnen steeds meer vertaald worden naar natuurlijke ingrediënten. Hierdoor kunnen we een stap verder dan alleen maar de huid verzorgen.

 

Ayuna – Less is Beauty is een mooi voorbeeld van een modern, Eco Luxury merk waarbij er geen concessies gedaan worden op natuurlijk-, luxe én resultaatgericht vlak. De technologieën die gebruikt worden, staan al jaren onder intensief onderzoek met de meest prestigieuze laboratoria. Zodoende is het zelfs mogelijk om zonder de natuur te belasten 100% natuurlijke formules uit te vinden die innovatief en verrassend zijn. De reden waarom de producten zo goed werken is omdat de natuurlijke ingrediënten met een uniek proces gewonnen worden. Ayuna gaat verder dan een klassiek natuurlijk molecuul: in de basis wordt gewerkt met de stamcellen van het ingrediënt. Deze worden in een laboratorium 24 uur per dag, 7 dagen in de week, continu, onder meest optimale condities gestimuleerd. Zo wordt de natuur nagebootst. Hierdoor is Ayuna zelfs in staat om nóg een stap verder te gaan: vanuit de stamcel gebruiken we alleen die onderdelen die het verschil maken in de producten. Per ingrediënt worden alleen specifieke heilzame onderdelen gebruikt zoals vetten, eiwitten (peptides) of andere boosters.

100% natuurlijke ingrediënten

Dat natuurlijke producten innovatief moeten zijn spreekt voor zich. De consument die vandaag investeert in een gezonde huid is bewust van zichtzelf én van de natuur. Met andere woorden: hoe natuurlijker, hoe beter. Ayuna is hierin een trendsetter. De basis van de producten voor zowel thuis als in het instituut zijn op basis van citroen-, muscat druiven of zelfs kersenwater wat gewonnen wordt door upcycling. Dit betekent dat de hele vrucht wordt gebruikt zonder verspilling waarbij de effectiviteit zeer hoog blijft. Als je kan kiezen voor een effectief product waarom zou je dan kiezen voor water als tussenstof? Iets om over na te denken dus…

 

 

Natuurlijk – de toekomst

Natuurlijke cosmetica begon als een trend. Veel trends verdwijnen weer of raken op de achtergrond, maar natuurlijke cosmetica is anders. Groene huidverbetering is toch wel de toekomst: de wereld wordt niet beter op alle ontwikkelingen en de natuur is van slag. Wie een steentje bij wil dragen aan een groenere toekomst smeert zich natuurlijk mooi.

 

Het Spaanse merk Ayuna geeft de huid precies dat wat het nodig heeft, zonder een overdosis of overstimulatie. En dat op een natuurlijke manier…

 

© Ahmet Turkkani, Skincare Realist