Alpha-H: een autoriteit
Ieder merk blinkt ergens in uit. Althans, ieder merk met een meerwaarde. Zo noemt het Australische merk Alpha-H zichzelf een autoriteit in fruitzuren. Nogal een statement, dus een verdieping in het merk door No Nonsense Beauty is wel op zijn plaats. Ga er even voor zitten, want het verhaal begint met een klassieker maar eindigt in het maximaal haalbare binnen het verwachtingspatroon van een product of behandeling. En zoals inmiddels bekend: ik hou wel van een tikkeltje anders, ook met skincare.
Back to basic
Begin jaren ‘90 waren er niet zo veel effectieve producten tegen acne. Dat werd persoonlijk ondervonden door Michelle Doherty, Founder van Alpha-H in Australië, die tot ver in de dertig te kampen had met hardnekkige cystische acne. Via via kwam in aanraking met een product op basis van een hoog percentage glycolzuur. Het product zat destijds nog in de testfase maar de bedenker van de formule kon niemand vinden die het wilde testen; in die tijd was het aanbrengen van (fruit)zuren op de huid zelfs onder dermatologen nog ‘not done’. Maar Michelle had weinig te verliezen. Onder het mom “erger dan mijn huid er nu aan toe is kan het niet worden” bood ze aan om het nog merk- en naamloze product te testen. Na een week of 3 zag ze waarneembaar verschil. Haar feedback over de eerste test bevindingen was: ‘It’s like liquid gold for my skin”. Desondanks besloot de ontwikkelaar het product niet op de markt brengen; hij durfde het niet aan gezien de twijfels van consumenten en professionals bij het horen van het woord ‘zuren’. Michelle kocht de formule van hem en bracht het in productie onder de naam Liquid Gold. Alpha-H was geboren!
Haar toewijding en enthousiasme heeft ervoor gezorgd dat Alpha-H inmiddels een internationaal succesvol merk is geworden. Ondertussen heeft de wetenschap het effect van zuren op de huid bevestigd: huidverbetering en huidverjonging zonder zuren is mission impossible…
Tot zover het klassieke verhaal. Vergelijkbare verhalen zijn er ook voor andere merken, maar waarom is Alpha-H nou anders? Wat is de meerwaarde en wat is het geheim achter het resultaat? Lees gauw verder!
Glycolzuur
Het succes van Alpha-H is gebaseerd op glycolzuur. Nu is glycolzuur niet uniek: vele andere merken gebruiken ook glycolzuur voor de etsende en structuur verbeterende effecten daarvan. Michelle mag dan wel één van de eersten zijn geweest die glycolzuur heeft verwerkt in haar producten, maar dat is niet de kracht van het succes. Het geheim zit niet in wat er verwerkt is in de producten, maar hoe de complete formule en de exacte samenstelling is geformuleerd. Zo spelen de pH-waarde, de basis van het product waarin de ingrediënten zijn opgelost (bijvoorbeeld water) én de overige magische werkstoffen allemaal een hoofdrol. Alpha-H is altijd op zoek naar het meest ideale evenwicht in zuren, enzymen, peptiden, vitamines en heilzame plantaardige ingrediënten. Alle producten zijn lang en breed getest, zowel in het laboratorium als op mensen.
Wil je meer informatie over glycolzuur? Lees dan hier ons artikel!
Veiligheid
De Australische wet- en regelgeving op het gebied van skin care is super streng; de veiligheid van de consument staat boven alles. We weten ook dat een product uit Australië net iets anders wordt getest dan elders op de wereld. Dit betekent niet dat andere landen minder goed testen, maar wel minder lang. Wil je in Australië een product op de markt brengen dan zijn een flinke portie geduld én meer geld dus een vereiste. Maar het levert wel kwalitatief hoogwaardige producten op: een langere onderzoeksfase betekent immers ook een bewezen en veilig product. En juist bij anti-aging en huidproblemen zijn veiligheid en voorzichtigheid een vereiste: in dit soort producten wordt er immers met zeer actieve ingrediënten in hoge doseringen gewerkt. Toch is de veiligheid niet altijd vanzelfsprekend, al zou je denken van wel. Verlang je naar resultaat zonder illusie, met een behoorlijke wetenschappelijke onderbouwing? Dan ben je bij Alpha-H aan het juiste adres!
Zonbescherming
In het kader van een gezonde huid is het absoluut noodzakelijk een zonbeschermingsproduct te gebruiken. Of je nu in Nederland in de zon zit, of elders: UV-licht zorgt voor huidbeschadigingen en versnelde huidveroudering. Australië is wat dat aan gaat iets preciezer met gebruik van zonbescherming. Allereerst is er meer zonlicht, laat dat duidelijk zijn. Daarnaast hebben ze te maken met een gat in de ozonlaag, waardoor er meer en krachtigere UV- stralen op de aardbol komen. De huid is geneigd eerder te verbranden en de hoeveelheid patiënten met huidkanker in Australië is extreem hoog.
Wist je dat men in Australië een onderscheid maakt in cosmetische en therapeutische zonneproducten? Therapeutische zonbeschermingsproducten beschermen niet enkel de huid tegen schadelijk licht maar bevatten ook andere ingrediënten die de gezondheid van de huid aantoonbaar én bewezen beschermen en bevorderen. Deze categorie zonbescherming staat onder streng toezicht van TGA (Therapeutic Goods Administration) welke bekend staat om de strengste voorwaarden wereldwijd. Zo heeft de TGA een vereiste dat alle ingrediënten (dus niet alleen de zonnefilters) in een therapeutische sunscreen aantoonbaar werkzaam moeten zijn en stabiel moeten blijven tijdens alle onderzoeken en casestudies.
Alle Alpha-H producten met SPF50 worden aangemerkt als ‘therapeutic sunscreen’. Iets waar ze trots op mogen zijn, want niet veel producten komen hiervoor in aanmerking. Maar naast effectiviteit en stabiliteit is de gebruiksvriendelijkheid van een zonbeschermingsproduct net zo belangrijk: het moet goed te verdelen zijn, niet plakken, niet rullen en geen wit waasje achterlaten. De consument mag niet ‘voelen’ dat ze een hoge factor smeert. Iets wat Michelle altijd centraal heeft gesteld: “Alpha-H behandelt de huid met actieve ingrediënten zoals fruitzuren en retinol die de huid gevoeliger maken voor de zon. Dan moeten we óók producten met zonbescherming bieden waarbij we ervan op aan kunnen dat iedereen ze dagelijks met plezier gebruikt”. Huidverbetering en zonbescherming gaan hand in hand. Alpha-H zou dan ook geen sterk merk zijn als het niet zou uitblinken in optimale zonbescherming.
Professionele behandelingen
Het feit dat we de behandelingen als laatste vermelden betekent niet dat deze minder belangrijk zijn: Alpha-H gelooft erin dat huidverbetering of antiaging niet mogelijk is zonder professioneel toezicht in de vorm van advies en behandelingen. Het ene merk kiest ervoor om de huid heel intensief te behandelen en doseert de werkstoffen sky-high, terwijl een ander gaat voor een verfijnde benadering. Zoveel mensen, zoveel wensen en aan skincare producten of behandelingen geen gebrek.
Ook hierbij heeft Alpha-H een eigen benadering: de professionele behandelingen zijn er op gericht de huid te herinneren aan haar functie en daarbij de huid terug te brengen naar de oorspronkelijke staat. Vanuit de basis is onze huid een beschermingsorgaan die een eigen beschermingsmechanisme heeft: de huidbarrière. Het aansterken en verbeteren van onze huidbarrière is dan ook vanzelfsprekend prioriteit bij een Alpha-H skincare treatment: huidverbetering kan niet plaatsvinden als de huidconditie niet goed is. Eenmaal een goede, gezonde huidbarrière kunnen huidproblemen behandeld en verbeterd worden met specifieke werkstoffen die volgens de wetenschap effectief zijn bevonden.
Vanuit deze verfijnde benadering ligt de focus op een persoonlijke aanpak; zowel qua behandeling als in de producten voor thuisgebruik. En daarin is dat wat de klant thuis gebruikt een essentieel onderdeel bij het behalen van maximaal resultaat. Vergelijk het maar met de psycholoog: therapie is een goede start, maar werkt pas echt als je in je dagelijkse leven toepast wat je therapeut je aanreikt. En dat is precies hoe Alpha-H de verhouding ziet tussen een huidbehandeling en gebruik van thuisproducten: maximaal resultaat behaal je als je de producten thuis ook gebruikt en de huid tussen professionele behandelingen door ook optimaal blijft voeden en stimuleren.
Al deze eigenschappen zijn genoeg overtuigende punten om Alpha-h de verdieping te geven die het merk verdiend. Kortom: werkelijk een autoriteit!
© Ahmet Turkkani